Урок з курсу «Я і Україна (природознавство)» (4 клас) вчителя початкових класів Проценко Тетяни

Тема. Сонце – найближча до Землі зірка. Планети Сонячної системи.


Ключові компетентності (загальнопізнавальні цілі):
-        уточнити, систематизувати та поглибити знання дітей про Всесвіт, Сонячну систему;
-        розвивати спостережливість, образне мислення, вміння аналізувати та порівнювати;
-        виховувати інтерес до пізнання Всесвіту.
Предметні компетентності (конкретизовані навчальні цілі, очікувані результати):
Початковий рівень:
-        знає і називає космічні тіла;
-        називає планети Сонячної системи;
-         визначає місце розташування Землі в Сонячній системі.
Середній рівень:
-         наводить приклади космічних тіл.
Достатній рівень:
- зображує і підписує на малюнку планети Сонячної системи по мірі їх віддалення від Сонця.
Високий рівень:
-        визначає спільні і відмінні ознаки небесних тіл: зірок і планет;
-        складає і записує сенкан до слова «Космос»;
-  висловлює оцінні судження з приводу власної роботи на уроці.
Навчально-методичне забезпечення урокупідручник, робочий зошит, таблиця Сонячної системи, фізична карта пів­куль, фотографії із зображенням небесних тіл, світла повітряна кулька, чорний маркер.
План уроку:
1.     Зачитування вчителем акровірша з метою визначення теми уроку (Додаток 1).
2.     Пригадування учнями відомостей про Космос. Вправа «Мозковий штурм».
3.     Розповідь учителя з елементами бесіди про Космос та показ спрощеної моделі експансії (розширення) Всесвіту (Додаток 2).
4.         Визначення поняття космічне тіло та відгадування учнями загадок з метою з'ясування назв космічних тіл, які населяють Всесвіт (Додаток 3).
5.         Розповідь - доповнення вчителя про інші космічні тіла, які населяють Всесвіт (метеори, метеорити, астероїди) (Додаток 4).
6.   Самостійне записування учнями назв космічних тіл (Додаток 5).
7. Читання учнями тексту статті підручника (с.76-77) та визначення спільних і відмінних ознак зорі та планети. Вправа «Круги Ейлера-Вена» (Додаток 6).
8.      Читання учнями тексту статті підручника «Сонце» (с. 77) з метою формулювання висновку, яке значення для Землі має Сонце.
9.      Розповідь вчителя про планети Сонячної системи (за відповідною таблицею).
10. Розташування учнями зображень планет Сонячної системи на схемі та підписування назви кожної планети (Додаток 7).
11.     Складання учнями сенкана до слова «Космос» (Додаток 8).
12.     Розв'язання учнями тестових завдань з метою підведення підсумків уроку (Додаток 9).
13.     Висловлення учнями оцінних суджень з приводу власної оцінки на уроці. Гра «Мікрофон».
14.     Повідомлення домашнього завдання: підготувати реферат про будь-яке космічне тіло (за бажанням).
Додаток 1
Прослухайте акровірш і визначте тему нашого уро­ку.
Коли поглянеш у небо нічне,
Око помітить красу зірок.
Серпик яскравий ніжно моргне — це
Місяць промінь шле на дашок
Оселі, в якій дитя мале
Спить і у сні летить до зірок.
Додаток 2
Інформація для вчителя
Людина завжди прагнула поглядом, думкою, почуттями осягнути світ, у якому живе, частинкою якого вона є. Який же він — Всесвіт? Де його початок, а де межа? З чого він склада­ється? За якими законами існує? Що діялося з ним у минулому і яке майбутнє чекає? Наука про Всесвіт — астрономія — ви­вчає ці питання, а ми з вами на уроці спробуємо для себе з'ясувати деякі питання.
Всесвіт — це весь зоряний простір, що існує за межами нашої планети Земля, ми маємо змогу бачити лише його час­тинку. На думку багатьох астрономів, людей, які вивчають Всесвіт, він скінченний, але він безмежний, закручений навко­ло себе самого. Це означає, що неможливо вийти з його прос­тору, оскільки будь-який шлях пролягатиме по колу і знову прийде у початкову точку. Насправді все сказане важко зрозуміти і показати на малюнку майже неможливо, але вчені зуміли це математично довести.
Науковці з'ясували, що Всесвіт має так звану чарункову (або коміркову) структуру: за будовою він нагадує бджолині стільники або губку, або мильну піну, де гігантські чарунки (комірки) утворені скупченням галактик.
Із Землі ми бачимо безліч зірок, які утворюють різні галактики. Більшість із них так далеко, що видно лише у спеціаль­ні астрономічні прилади, наприклад у телескоп. Неозброєним оком можна побачити лише кілька галактик: Галактику Андромеди, Велику Магелланову Хмару, яку видно з Північної півкулі (бачать мешканці Євразії, Північної Америки, частково Африки) та Малу Магелланову Хмару, яку видно лише над Південною півкулею (бачать мешканці Австралії, Південної Америки, частково Африки), та частину галактики, у якій ми живемо, – Чумацький Шлях.
Колись, дуже багато мільярдів століть тому, вважають учені, утворилася так звана «мета зоряна» речовина. Тоді вся матерія Всесвіту була дуже щільною і існувала у вигляді так званої вогняної кулі.
Учитель малює маркером чорні крапочки на спущеній повітряній кульці світлого кольору.
На певному етапі свого існування ця вогняна куля почала розширюватися.
Учитель повільно надуває повітряну кульку, діти спосте­рігають за тим, як чорні крапочки збільшуються і віддаля­ються одна від одної.
Внаслідок розширення вогняної кулі утворилися зірки, планети, галактики. На планетах виникло життя...
Процес розширення (експансії) Всесвіту триває вже багато років, і, можливо, колись припиниться, або почне, навпаки, стискатися. Проте ми, напевно, цього ніколи не дізнаємось, тому що космічні роки значно перевищують земні роки.
Додаток 3
Відгадайте загадки, відгадками яких є космічні тіла.
Торох, торох,                  Срібну скибку кавуна         Гарне, добре,
Розсипався горох.          Видно ввечері з вікна.         На всіх людей ди-
Почало світати -             Подивись-но у вікно:                виться,
Нема що збирати.          - Що воно?                                   А людям на себе
                      Зорі                                     Місяць                не дозволяє.
Сонце
Додаток 4
Інформація для вчителя
Астероїди — космічні тіла, які складаються із каміння і металу, їх ще називають малими планетами. Найбільший асте­роїд Цербера, названий так за ім'ям римської богині родючос­ті, має діаметр 1000 км. Більшість астероїдів малого розміру і знаходяться в поясі астероїдів між Марсом і Юпітером.
Комети належать до найбільш гарних небесних тіл. Світлі туманні оболонки, які є навколо невеличкого ядра, довгий хвіст, який тягнеться інколи на півнеба, швидкий рух серед зірок — все це робить комету неподібною на інші космічні ті­ла. Голова комети, або ядро, складається з кам'янистих порід і льоду. Комети невидимі, доки не наблизяться до Сонця. Сонце розтоплює лід і перетворює його на гази, які утворюють кому, що простягається у вигляді довгого хвоста. На сьогодні зареєс­тровано близько 1200 комет. Але побачити їх неозброєним оком можна лише раз на 10-15 років.
Багато хто бачив у зоряну ніч, як пролетить по небу, ніби зірвалась зі свого місця, зірка і раптово погасла. Така «падаюча зірка» називається грецьким словом метеор, що у перекладі на нашу мову означає «те, що відбувається у повітрі». Метеори – атмосферні явища. Вони з'являються тому, що в земну атмосферу з величезною швидкістю влітають дрібнюсінькі тверді крупинки, що важать долі грама. Влітаючи в атмосферу з величезною швидкістю, кожна крупинка нагрівається до дуже високої температури, закипає і випаровується, перетворюю­чись у розпечений газ, який швидко розсіюється у повітрі. Ось цей розпечений яскравий газ ми і бачимо у вигляді метеора, що швидко пролітає небом.
Метеорити мають непримітний вигляд: вони сірі, чорні чи чорно-бурі шматки каміння або заліза. Це єдині космічні тіла, які ми вивчаємо безпосередньо. Тобто, ми можемо тримати метеорити в руках, досліджувати їх у лабораторіях на хімі­чний та мінеральний склад, вивчати їх структуру та властивості. Зазвичай метеорити мають форму уламків. Найбільший метеорит було знайдено в Південній Африці у 1920 році. Він важив 60 тонн. Метеорити падають миттєво. Вони можуть впасти у будь-який час у будь-якому місці земної кулі. Метеорит, який щойно впав, буває теплим, а уцілілі уламки його розліта­ються на всі сторони навколо кратера.
Додаток 5
Пригадайте і запишіть назви космічних тіл, які на­селяють Всесвіт.
Додаток 6
1.Прочитатйте тексти статей "Зорі" на с.76 підручника і "Планети Сонячної системи" на с.77-78.
Подумайте та обговоріть з товаришем, що спільного між зорями і планетами. Чим вони відрізняються?
Результати обговорення внесіть у діаграму Вена.
Додаток 7
Розгляньте схему Сонячної системи.
Намалюйте планети Сонячної системи по мірі їх віддалення від Сонця.
Підпишіть назву кожної планети.
Додаток 8
Складіть і запишіть сенкан зі словом космос.
1.         Космос.
2. _____________________________________________(2 прикметники).
3. _________________________________________________(3 дієслова).
4.__________________________________________(враження, почуття).
5.__________________________________________(синонім, підсумок).
Додаток 9
Перевірте себе. Дайте відповіді на тестові питання.
1.         Як називається наша Галактика?
А         Галактика Андромеди;
Б         Чумацький Шлях;
В         Велика Магелланова Хмара;
Г         Мала Магелланова Хмара.
2.         Який із перелічених об'єктів НЕ є космічним тілом?
А         зоря;
Б         комета;
В         сузір'я;
Г         астероїд.
3.         Визначте ознаку, за якою планета відрізняється від зірки.
А         це космічне тіло, яке випромінює світло і тепло;
Б         це холодне космічне тіло;
В         це велетенська розпечена куля;
Г         це нерухоме космічне тіло.
4.         Скільки планет становлять Сонячну систему?
А 8;
Б         9;
В         10.
5.         Яка зірка найближча до Землі?
А Сонце;
Б         Сіріус;
В         Венера.



Немає коментарів:

Дописати коментар